Z jakich elementów składa się bagażnik bazowy? Bagażnik bazowy to zestaw zawierający następujące elementy: dwie aluminiowe lub stalowe belki, stopy (część łącząca belkę z systemem mocującym) oraz system montażowy, czyli tzw. kit. Ostatni element przystosowuje bagażnik do danego sposobu montażu: do relingów, fabrycznych otworów montażowych lub krawędzi dachu. Producent może dodać również gumowe uszczelki do rowków, które wyciszają bagażnik i zapobiegają zabrudzeniom. W zestawie mogą znajdować się również podkładki, dzięki którym elementy bagażnika lepiej przylegają do siebie i do dachu. Niektóre belki wyposażone są również w zabezpieczenie antykradzieżowe, tj. zamek z kluczykiem. Dlaczego warto zainwestować w bagażnik bazowy? Za pomocą belek poprzecznych można łatwo zwiększyć pojemność bagażową samochodu - wystarczy dopasować do nich zamykany kufer (box) czy uchwyt na wybrany sprzęt (rower, narty, snowboard, kajak, deskę do pływania). Zestaw składający się z belek poprzecznych i kufra przyda się zwłaszcza tym osobom, które lubią dłuższe wypady albo mają dużą rodzinę, ale nie dysponują samochodem z obszernym bagażnikiem. Z kolei osoby, które prowadzą aktywny tryb życia, mogą dzięki belkom poprzecznym przewozić swój sprzęt na dachu i tym samym korzystać z niego wszędzie, dokąd pojadą. Ale to nie wszystko - bezpośrednio do belek poprzecznych można przymocować inne długie przedmioty, na przykład drabinę czy deski, więc taki bagażnik przyda się również podczas zakupów lub w pracy. Jaki bagażnik wybrać: stalowy czy aluminiowy? Belki bagażnika bazowego mogą być wykonane ze stali lub aluminium. Różnicę widać gołym okiem. Stalowe powlekane są warstwą z tworzywa sztucznego lub gumy, która przede wszystkim chroni bagażnik przed korozją, a dodatkowo zwiększa stabilność mocowania kufra czy uchwytu na rower. Profile stalowych belek są zazwyczaj czarne i mogą mieć przekrój prostokątny, kwadratowy lub (rzadziej) owalny. Droższym rozwiązaniem są bagażniki bazowe z aluminium. Nie da się ukryć, że takie belki prezentują się bardziej elegancko - są cieńsze, bardziej opływowe i lśnią srebrnym blaskiem. Jednak znacznie ważniejsze są zalety praktyczne. Aluminiowy bagażnik bazowy jest lżejszy niż stalowy, dzięki czemu można dopasować cięższy box lub uchwyt na rower. W belkach aluminiowych z reguły stosuje się również specjalny rowek T, dzięki któremu można dodatkowo zabezpieczyć uchwyt rowerowy za pomocą wsuwek. Poza tym aerodynamiczny kształt belek zmniejsza opór powietrza, co ma korzystny wpływ na zużycie paliwa podczas jazdy z bagażnikiem. System montażu w bagażnikach bazowych: relingi, otwory fabryczne, krawędź dachu Niektóre bagażniki bazowe są bardziej uniwersalne, inne mniej, jednak nie ma takiego, który pasuje do każdego modelu samochodu. Najważniejszą kwestią jest to, czy pojazd jest wyposażony w relingi, czyli profile znajdujące się wzdłuż dachu auta, charakterystyczne dla samochodów typu SUV i kombi. Jeżeli tak, wówczas wybór się zawęża i należy szukać wśród bagażników na relingi. Ale uwaga - relingi w samochodach występują w wersji klasycznej (wystające) lub zintegrowanej z dachem. Przy wyborze bagażnika bazowego należy więc zwrócić uwagę, do jakich relingów jest przystosowany. Jak wybrać bagażnik bazowy do samochodu bez relingów? Takich profili raczej nie spotyka się w sedanach czy hatchbackach, jednak nie oznacza to, że właściciele tych aut muszą obyć się bez bagażnika dachowego. W tym przypadku do wyboru są dwie opcje: belki montowane na specjalnych otworach wyznaczonych przez producenta oraz belki mocowane do krawędzi pomiędzy dachem a drzwiami auta. Przed zakupem trzeba zatem sprawdzić (naocznie lub w instrukcji), czy samochód został wyposażony w punkty montażowe. Jeżeli nie, wówczas należy wybrać bagażnik z mocowaniem do krawędzi dachu. Taki montaż nie jest trudny ani czasochłonny, jednak trzeba uważać, żeby nie uszkodzić karoserii. Jak dopasować bagażnik bazowy do samochodu? Przed zakupem bagażnika bazowego należy sprawdzić wszystkie najważniejsze parametry techniczne, w tym szczególnie długość belek i maksymalny rozstaw elementów mocujących, a następnie porównać je z rozstawem relingów, otworów montażowych lub krawędzi dachu. Ponadto żeby upewnić się, że bagażnik bazowy pasuje do danego modelu samochodu, warto podać sprzedawcy dane pojazdu, w tym: markę i model samochodu, rok produkcji, rodzaj nadwozia (np. kombi, hatchback, sedan), rodzaj mocowania (relingi, otwory montażowe, krawędź dachu). Uniwersalny bagażnik bazowy Belki poprzeczne kosztują w granicach od 300 do 2000 zł. Do tego trzeba doliczyć cenę akcesoriów, tj. kufra i/lub bagażników na sprzęt, więc koszt całego zestawu może wynosić od kilkuset do kilku tysięcy złotych. W przypadku droższych rozwiązań warto zwrócić uwagę, czy producent bagażnika bazowego udostępnia różne rodzaje mocowań do danego modelu (do kupienia osobno). Jeżeli tak, wówczas w razie wymiany samochodu nie trzeba będzie kupować całego bagażnika bazowego, a jedynie system montażowy (kit). Poza tym niektóre modele bagażników zapewniają szeroki zakres regulacji, dzięki czemu można je dopasować do innego samochodu bez zmiany systemu montażowego. Przydatną cechą jest również szybki i łatwy montaż, dzięki któremu można przełożyć bagażnik do innego auta bez użycia dodatkowych narzędzi. Na co jeszcze zwracać uwagę przy wyborze bagażnika bazowego? Osoby, które posiadają już box dachowy albo bagażnik na rower, powinny upewnić się, czy wybrana baza umożliwia zamontowanie tych konkretnych akcesoriów. W tym celu należy porównać średnicę belki z wymiarami elementów montażowych bagażnika. W przypadku kupowania całego zestawu najlepiej wybierać belki i bagażniki od tego samego producenta. Dzięki temu akcesoria będą idealnie dopasowane, co przekłada się na mniejszy hałas i większe bezpieczeństwo. Poza tym producenci często oferują również dodatkowe akcesoria, które ułatwiają połączenie bagażników ze sobą. Przy okazji należy sprawdzić wagę bagażnika bazowego, ponieważ cały zestaw wraz z ładunkiem nie może przekraczać dopuszczalnego obciążenia dachu samochodu. Wybór bagażnika dachowego nie musi być trudny Porównanie różnych bagażników ze sobą, a potem upewnienie się, że dany model pasuje do samochodu, może zająć dużo czasu. Poza tym wiele osób może mieć problem ze znalezieniem belek, które będą maksymalnie uniwersalne albo kompatybilne z posiadanym już kufrem czy uchwytem rowerowym. Niektórzy mogą zastanawiać się nad marką (Thule, Aguri, Amos, InterPack, Hakr, a może Yakima, MontBlanc Group), a inni będą długo szukać modelu, który spełni wszystkie ich oczekiwania. Jak bez zbędnych wątpliwości i nie tracąc czasu, wybrać dobry, kompatybilny z samochodem bagażnik bazowy? Można zapytać o radę specjalistów, na przykład z krakowskiego sklepu DO-AN, który zajmuje się między innymi sprzedażą i wynajmem bagażników samochodowych. Wystarczy poinformować, czy samochód jest wyposażony w relingi oraz podać podstawowe dane (marka, model, rocznik, rodzaj podwozia). Można to zrobić podczas zakupów, jak i w niezobowiązującej rozmowie z konsultantem. W celu uzyskania porady w kwestii, jaki bagażnik bazowy wybrać, można: skorzystać z formularza na stronie: https://www.doan.com.pl/kontakt-f-1.html zadzwonić pod numer: +48 12 648 02 48 lub +48 609 055 303 napisać na adres: fatimska@doan.com.pl odwiedzić sklep osobiście pod adresem: ul. Fatimska 64 (Bieńczyce), 31-831 Kraków w godzinach jego funkcjonowania.