Co to jest miernik grubości lakieru?
Miernik lakieru pozwala określić, jaka odległość dzieli najbardziej zewnętrzną warstwę powłoki lakierniczej od metalowej powierzchni. Na tej podstawie można ustalić rzeczywistą grubość lakieru na danym elemencie. Odpowiednie zinterpretowanie pomiarów pozwala ustalić, czy w aucie dokonywano napraw blacharsko-lakierniczych, a jeśli tak, to na jaką skalę. Najprostsze mierniki wyglądają jak gruby długopis, niektóre przypominają pistolet, a inne mają klasyczne proste kształty. Każdy tester jest poręczny i łatwy w użytkowaniu, jednak nie wszystkie oferują takie same funkcje.
Jak działają mierniki dynamometryczne?
W testerach dynamometrycznych do zbadania powłoki lakierniczej wykorzystuje się magnes neodymowy. Im grubsza warstwa lakieru, tym słabsza siła przyciągania magnesu. By ustalić grubość lakieru, wystarczy przyłożyć urządzenie do karoserii i odczytać wynik na podziałce. Należy jednak pamiętać, że taki miernik nie podaje dokładnej grubości powłoki lakierniczej.
Na podstawie wartości siły przyciągania magnesu można jedynie ocenić, czy element ma oryginalną powłokę lakierniczą czy został poddany naprawie i w jakim zakresie (podwójny lakier, grubsza warstwa lakieru, szpachla). Sonda magnetyczna zadziała jedynie na stalowych elementach, dlatego takim miernikiem nie można sprawdzić części wykonanych z aluminium.
Elektroniczne mierniki grubości lakieru
Żeby poznać dokładną grubość lakieru wyrażoną w mikronach (µm), trzeba sięgnąć po bardziej zaawansowane urządzenie, czyli elektroniczny miernik lakieru. W takich testerach wykorzystuje się sondy ultradźwiękowe, które mogą być wbudowane w miernik lub osadzone na przewodzie połączonym z urządzeniem. Dzięki tej technologii można zbadać grubość lakieru także na powierzchniach niemagnetycznych, na przykład na elementach z aluminium. Przykładem takiego urządzenia jest miernik lakieru NexPTG STANDARD. Tester ten umożliwia wykonywanie precyzyjnych pomiarów w zakresie 0-1000 µm z dokładnością do 10 µm. Użytkownik tego modelu z pewnością doceni również wbudowaną pamięć oraz dedykowaną aplikację mobilną.
Mierniki grubości lakieru z sondą płaską
Czujnik w mierniku lakieru odpowiada nie tylko za dokładność pomiaru, ale również za wygodę użytkowania. Najpopularniejsze (ale też najtańsze w zakupie) są mierniki z sondą płaską. Taki czujnik wymaga od użytkownika dużej dokładności, ponieważ należy go przykładać tylko do płaskich powierzchni, w przeciwnym razie wynik będzie niemiarodajny. Powierzchnia musi być też starannie oczyszczona, ponieważ zabrudzenia czy drobiny (np. ziarenko piasku) mogą zafałszować pomiar, a nawet uszkodzić sondę.
Płaska sonda została zastosowana w mierniku NexPTG Standard oraz bardziej zaawansowanej odsłonie tego modelu NexPTG ADVANCED. Wyższa wersja zapewnia szerszy zakres pomiaru i większą dokładność (do 1 µm). Użytkownik może korzystać z analiz pomiarowych, a także z wielu dodatkowych funkcji, m.in. sugerowanych punktów pomiaru oraz tworzenia raportów z pomiarów.
Mierniki grubości lakieru z sondą kulkową
W miernikach grubości lakieru stosuje się również sondy dociskowe, które dzięki wbudowanej sprężynie ułatwiają wyczucie punktu nacisku. Jednak takie testery również trzeba przykładać do płaskiego podłoża, dlatego najlepszym rozwiązaniem są mierniki z ruchomą sondą kulkową. Taki czujnik znacznie ułatwia przeprowadzenie pomiaru, ponieważ można go przykładać także do zakrzywionej powierzchni. Taki typ sondy zastosowano w mierniku NexPTG Professional.
Jest to najbardziej zaawansowana wersja tego modelu, która oferuje m.in. szeroki zakres pomiaru (0-2500 µm), wysoką dokładność (do 1 µm) oraz możliwość tworzenia raportów. Interpretacja wyników jest znacznie łatwiejsza dzięki aplikacji mobilnej, która zapewnia dostęp do statystyk pomiarowych oraz rozszerzonego Systemu Analizy Powłoki Lakierniczej.