Nie wiesz, który rower kupić. Przyjdź do nas, pomożemy Ci wybrać właściwy, na miarę Twoich oczekiwań i ergonomicznych potrzeb. Wielu z nas zastanawia się jaki sprzęt wybrać. Który rower będzie dla nas odpowiedni.
Szanowny Kliencie, specjalnie z myślą o Tobie przygotowaliśmy krótką ściągawkę, która pomoże Ci wybrać właściwy model roweru.
Dokonując zakupu roweru, kierujmy się kilkoma zasadniczymi kryteriami. Do najważniejszych niewątpliwie należą: klasa produktu, materiał, z którego został wykonany - rama, rozmiar i geometria ramy - geometria i dopasowanie ramy, a także dodatki i akcesoria.
KRYTERIA DOBORU ROWERU:
1. KLASA PRODUKTU
GRAVEL - rowery szutrowe to segment na rynku rowerowym, który rozwija się w bardzo szybkim tempie i z niesamowitym rezultatem nowych rozwiązań. Hybrydowe konstrukcje, które powstawały w niszy customowych modyfikacji, w jednej chwili opanowały główny nurt, nakreślając kategorię roweru nowego, intrygującego oraz wyjątkowo praktycznego. Romet jako pierwszy z polskich producentów docenił rangę tej zmiany, poświęcając modelom gravelowym od kilku lat pracę R&D i oddzielny rozdział katalogu, poświęcony tej grupie rowerów.
TREKKING/CROSS – to grupa rowerów przeznaczonych na wycieczki rowerowe. Wszyscy, którzy preferują przyjemną i relaksującą turystykę rowerową powinni wybrać jeden z modeli należących właśnie do tej grupy. Rowery trekkingowe posiadają wszystkie najważniejsze cechy rowerów z grupy CROSSWAY. Większe i smuklejsze koła o powiększonej średnicy zewnętrznej opony łatwiej pokonują nierówności. Delikatniejszy profil bieżnika zmniejsza opór podczas jazdy. Konstrukcja umożliwiająca wyprostowaną sylwetkę i bogate wyposażenie zapewniające komfort podczas długiej wycieczki. Dodatkowo zostały wyposażone w: błotniki, oświetlenie przednie i tylnie oraz bagażnik, mają zamontowany dzwonek.
Rowery crossowe są uboższe w wyposażenie dodatkowe, posiadają bardziej sportową geometrię i są budowane z lżejszych materiałów.
CITY – to grupa rowerów uniwersalnych, szybkich i sprawnych. Każdy szczegół przemyślany pod kątem optymalnego poruszania się po mieście. Wysoka pozycja pozwala na bezstresową obserwację jazdy innych użytkowników ruchu ulicznego. Specyficzna konstrukcja ramy oraz duże koła ułatwiają poruszanie się w gęstej, zurbanizowanej przestrzeni. Wyposażony w: błotniki, komplet oświetlenia, bagażnik, koszyk. Ci, którzy wykorzystują rower do przemieszczania się
w miastach, docenią komfort jazdy: lekkość, zwrotność, ergonomiczną pozycję ciała oraz relację tułowia do ramion. Atrakcyjne połączenie nowoczesnej elegancji ze zdrowym trybem życia.
MTB SPORT – to grupa rowerów przeznaczonych do wypraw w cięższym terenie. Dzięki amortyzacji można pokonać każdą przeszkodę a granice wyznaczone przez przyrodę i środowisko miejskie znikają kiedy użytkownik jedzie rowerem amortyzowanym. Rower warty polecenia osobom szukających wrażeń i nie chętnych do kompromisów. Amortyzacja wspomaga wysiłek mięśni i zwiększa efektywność jazdy. Zwycięstwo konstrukcji i ogumienia w starciu z asfaltem, bitym i skalistym podłożem.
DZIECIĘCE – w tym segmencie znaleźć możemy zarówno rowery dla maluchów, jak i młodzieży. W rowerze dziecięcym wszystkie części muszą być odpowiednio dobrane do dziecięcej budowy ciała – amortyzatory z miękką sprężyną, wygodne uchwyty na kierownicę, a klamki i manetki dopasowane do wielkości dziecięcej lub młodzieżowej dłoni. Dodatkowym wyposażeniem rowerów dziecięcych są światła odblaskowe, poprawiające widoczność młodego rowerzysty na drodze, a dla tych najmniejszych boczne kółka pomagające w nauce jazdy na rowerze.
2. RAMA
Aluminium - stopy aluminiowe to obecnie najpopularniejsze spośród materiałów konstrukcyjnych ram rowerowych.
Producenci i nabywcy przy wyborze aluminium kierują się przede wszystkim niskim ciężarem (ok. 1/3 ciężaru stali o tej samej objętości) oraz odpornością na korozje.
Co daje użytkownikowi rama aluminiowa:
większa dynamika jazdy
większa precyzja
łatwość manewru i rozpędzania się
lepsze parametry wytrzymałościowe i odporność na korozje
większy komfort w przenoszeniu i transporcie roweru
zróżnicowana konstrukcja – lepsze kąty
3. GEOMETRIA I DOPASOWANIE RAMY
Geometria ramy jest wynikiem dostosowania roweru do ciała użytkownika. Dopasowanie przekłada się na ergonomię i możliwość pełnego wykorzystania potencjału rowerzysty.
Wysokość ramy musi zapewniać dostateczny dystans pomiędzy górną rurą ramy a kroczem. Ma on pozwolić na bezpieczne zeskoczenie z pedałów bez przykrych konsekwencji. W rowerze rowerzysta, kiedy stoi okrakiem nad rama, musi mieć możliwość uniesienia przedniego koła co najmniej 15 cm nad ziemię. W rowerach przeznaczonych do użytkowania w łatwiejszym terenie rama może być nieco wyższa, czyli koła nie trzeba unosić tak wysoko, wystarczy 10 cm. Na wsporniku siodełka znajduje się specjalny znacznik informujący o maksymalnym wysunięciu go z ramy. Pod żadnym pozorem nie wolno go przekraczać nawet o centymetr! Grozi to wypadkiem, uszkodzeniem ramy, a w najlepszym wypadku całkowitym zniszczeniem wspornika. Rowerzysta musi mieć możliwość optymalnego wyprostu kolan. Tak naprawdę do optymalnej wysokości siodełka trzeba niestety dojść metodą prób i błędów.
Wskazówki, jak dokonać pomiaru:
Wsiądź na rower, niech pomocnik przytrzyma cię za kierownicę tak, żebyś się nie przewracał na boki. Na pedałach oprzyj pięty, przekręć pedałami do tyłu, jeżeli w momencie obracania stawy kolanowe prostują się, a jednocześnie nie przesuwasz pośladków z jednej na drugą stronę siodełka oznacza to, że jest ono ustawione na prawidłowej wysokości.
Zmierz długość nogi od podłoża do krocza. Jeżeli szukasz rozmiaru roweru górskiego wynik w centymetrach należy pomnożyć przez współczynnik 0,57. Jeżeli próbujesz dobrać wielkość ramy szosowej, to mnóż przez współczynnik 0,67. Jeżeli ma to być rower trekkingowy - 0,63. Uzyskany wynik to rozmiar w centymetrach. Ponieważ rozmiary rowerów górskich podawane są zazwyczaj w calach, należy wykonać jeszcze jedno dzielenie, tym razem przez 2,54.
Poniżej prezentujemy pomocnicze tabele rozmiarowe w zależności od rodzaju roweru oraz wzrostu użytkownika.
ROWERY SZOSOWE, CYCLOCROSS, GRAVEL Dopasowanie ramy przekłada się na ergonomię i możliwość pełnego wykorzystania potencjału rowerzysty. Wysokość ramy musi zapewniać dostateczny dystans pomiędzy górną rurą ramy a kroczem. Ma on pozwolić na bezpieczne zeskoczenie z pedałów bez przykrych konsekwencji.
Wzrost (cm) | Rama - Singlespeed (cm) | Rama - Triathlon (cm) |
---|---|---|
155-160 | 47-49 | 46-48 |
160-165 | 49-51 | 47-49 |
165-170 | 51-53 | 48-50 |
170-175 | 53-55 | 50-52 |
175-180 | 55-57 | 52-55 |
180-185 | 57-60 | 55-57 |
185-190 | 60-62 | 57-60 |
190-195 | 62-64 | 60-62 |
>195 | >64 | >62 |
ROWERY TREKKINGOWE to rowery, w których głównym celem jaki przyświeca konstruktorom podczas ich tworzenia jest maksymalny komfort podczas jazdy. Z tego powodu rozmiar ramy powinien być większy, dając optymalna sylwetkę rowerzyście.
Wzrost (cm) | Rama (cm) | Rama (cale) |
---|---|---|
152-162 | 17 | 43 |
167 | 18 | 46 |
172 | 19 | 48 |
175 | 20 | 51 |
177 i więcej | 21 | 53 |
ROWERY GÓRSKIE, MTB
Wzrost (cm) | Rama (cm) | Rama (cale) |
---|---|---|
152 | 36 | 14" |
157 | 38 | 15" |
162 | 41 | 16" |
167 | 43 | 17" |
172 | 46 | 18" |
175 | 48 | 19" |
177 | 51 | 20" |
182 | 53 | 21" |
ROWERY GÓRSKIE Z PEŁNĄ AMORTYZACJĄ FULL SUSPENSION MTB
Wzrost (cm) | Rama (cm) | Rama (cale) |
---|---|---|
162 | 41 | 16" |
167 | 43 | 17" |
172 | 46 | 18" |
175 | 48 | 19" |
177 | 51 | 20" |
182 | 51 | 20" |
187 | 53 | 21" |
ROWERY DZIECIĘCE – nie ma nieomylnej i szybkiej metody określania rozmiaru ramy/roweru dla najmłodszych adeptów dwóch kółek. Jeśli dziecko przyjmuje na rowerze komfortową pozycję, nie jest nadmiernie wyciągnięte do przodu, swobodnie kontroluje rower czyli jest w stanie bez trudu sięgnąć hamulców i skręcać bezpiecznie kierownicą i CO NAJWAŻNIEJSZE sięgnąć swobodnie podłoża piętami podczas zsiadania z roweru, oznacza to, że dany rozmiar roweru jest odpowiedni.
Bardzo kuszący dla rodziców jest zakup większego roweru z nadzieją, iż dziecko "urośnie do rozmiaru roweru", pamiętajmy jednak, że jazda na zbyt dużym rowerze, dla dziecka trudnym do kontrolowania jest dla niego uciążliwa, a przede wszystkim niebezpieczna.
Sugerowane rozmiary ram rowerów dziecięcych z podpórkami stabilizującymi (na podst. ogólnie przyjętych norm wg średnich parametrów dziecka w określonym przedziale wiekowym)
Wiek (lata) | Rama (cale) | Koła (cale) |
---|---|---|
2 - 4 | 12" | |
3 - 5 | 14" | |
4 - 6 | 16" | |
5 - 8 | 11" | 20" |
5 - 8 | 12" | 20" |
5 - 8 | 13" | 20" |
Sugerowane rozmiary ram rowerów dziecięcych bez podpórek stabilizujących (na podst. ogólnie przyjętych norm wg średnich parametrów dziecka w określonym przedziale wiekowym)
Wiek (lata) | Rama (cale) | Koła (cale) |
---|---|---|
4 - 6 | 16" | |
5 - 8 | 11" | 20" |
5 - 8 | 12" | 20" |
5 - 8 | 13" | 20" |
7 - 12 | 14" | 24" |
7 - 12 | 15" | 24" |