Nie wiesz, który rower kupić. Przyjdź do nas, pomożemy wybrać Ci właściwy, na miarę Twoich oczekiwań i ergonomicznych potrzeb. Wielu z nas zastanawia się jaki sprzęt wybrać. Który rower będzie dla nas odpowiedni.
Szanowny Kliencie, specjalnie z myślą o Tobie przygotowaliśmy krótką ściągawkę, która pomoże wybrać Ci właściwy model.
Dokonując zakupu roweru, kierujmy się kilkoma zasadniczymi kryteriami. Do najważniejszych niewątpliwie należą: klasa produktu, materiał, z którego został wykonany - rama, rozmiar i geometria ramy - geometria i dopasowanie ramy, a także dodatki i akcesoria.
KRYTERIA DOBORU ROWERU:
1. KLASA PRODUKTU
GRAVEL - rowery szutrowe to segment na rynku rowerowym, który rozwija się w bardzo szybkim tempie i z niesamowitym rezultatem nowych rozwiązań. Hybrydowe konstrukcje, które powstawały w niszy customowych modyfikacji, w jednej chwili opanowały główny nurt, nakreślając kategorię roweru nowego, intrygującego oraz wyjątkowo praktycznego. Romet jako pierwszy z polskich producentów docenił rangę tej zmiany, poświęcając modelom gravelowym od kilku lat pracę R&D i oddzielny rozdział katalogu, poświęcony tej grupie rowerów.
TREKKING/CROSS – to grupa rowerów przeznaczonych na wycieczki rowerowe. Wszyscy, którzy preferują przyjemną i relaksującą turystykę rowerową powinni wybrać jeden z modeli należących właśnie do tej grupy. Rowery trekkingowe posiadają wszystkie najważniejsze cechy rowerów z grupy CROSSWAY. Większe i smuklejsze koła o powiększonej średnicy zewnętrznej opony łatwiej pokonują nierówności. Delikatniejszy profil bieżnika zmniejsza opór podczas jazdy. Konstrukcja umożliwiająca wyprostowaną sylwetkę i bogate wyposażenie zapewniające komfort podczas długiej wycieczki. Dodatkowo zostały wyposażone w: błotniki, oświetlenie przednie i tylnie oraz bagażnik, mają zamontowany dzwonek.
Rowery crossowe są uboższe w wyposażenie dodatkowe, posiadają bardziej sportową geometrię i są budowane z lżejszych materiałów.
CITY – to grupa rowerów uniwersalnych, szybkich i sprawnych. Każdy szczegół przemyślany pod kątem optymalnego poruszania się po mieście. Wysoka pozycja pozwala na bezstresową obserwację jazdy innych użytkowników ruchu ulicznego. Specyficzna konstrukcja ramy oraz duże koła ułatwiają poruszanie się w gęstej, zurbanizowanej przestrzeni. Wyposażony w: błotniki, komplet oświetlenia, bagażnik, koszyk. Ci, którzy wykorzystują rower do przemieszczania się
w miastach, docenią komfort jazdy: lekkość, zwrotność, ergonomiczną pozycję ciała oraz relację tułowia do ramion. Atrakcyjne połączenie nowoczesnej elegancji ze zdrowym trybem życia.
MTB SPORT – to grupa rowerów przeznaczonych do wypraw w cięższym terenie. Dzięki amortyzacji można pokonać każdą przeszkodę a granice wyznaczone przez przyrodę i środowisko miejskie znikają kiedy użytkownik jedzie rowerem amortyzowanym. Rower warty polecenia osobom szukających wrażeń i nie chętnych do kompromisów. Amortyzacja wspomaga wysiłek mięśni i zwiększa efektywność jazdy. Zwycięstwo konstrukcji i ogumienia w starciu z asfaltem, bitym i skalistym podłożem.
DZIECIĘCE – w tym segmencie znaleźć możemy zarówno rowery dla maluchów, jak i młodzieży. W rowerze dziecięcym wszystkie części muszą być odpowiednio dobrane do dziecięcej budowy ciała – amortyzatory z miękką sprężyną, wygodne uchwyty na kierownicę, a klamki i manetki dopasowane do wielkości dziecięcej lub młodzieżowej dłoni. Dodatkowym wyposażeniem rowerów dziecięcych są światła odblaskowe, poprawiające widoczność młodego rowerzysty na drodze, a dla tych najmniejszych boczne kółka pomagające w nauce jazdy na rowerze.
2. RAMA
Aluminium - stopy aluminiowe to obecnie najpopularniejsze spośród materiałów konstrukcyjnych ram rowerowych.
Producenci i nabywcy przy wyborze aluminium kierują się przede wszystkim niskim ciężarem (ok. 1/3 ciężaru stali o tej samej objętości) oraz odpornością na korozje.
Co daje użytkownikowi rama aluminiowa:
√ większa dynamika jazdy
√ większa precyzja
√ łatwość manewru i rozpędzania się
√ lepsze parametry wytrzymałościowe i odporność na korozje
√ większy komfort w przenoszeniu i transporcie roweru
√ zróżnicowana konstrukcja – lepsze kąty
3. GEOMETRIA I DOPASOWANIE RAMY
Geometria ramy jest wynikiem dostosowania roweru do ciała użytkownika. Dopasowanie przekłada się na ergonomię i możliwość pełnego wykorzystania potencjału rowerzysty.
Wysokość ramy musi zapewniać dostateczny dystans pomiędzy górną rurą ramy a kroczem. Ma on pozwolić na bezpieczne zeskoczenie z pedałów bez przykrych konsekwencji. W rowerze rowerzysta, kiedy stoi okrakiem nad rama, musi mieć możliwość uniesienia przedniego koła co najmniej 15 cm nad ziemię. W rowerach przeznaczonych do użytkowania w łatwiejszym terenie rama może być nieco wyższa, czyli koła nie trzeba unosić tak wysoko, wystarczy 10 cm. Na wsporniku siodełka znajduje się specjalny znacznik informujący o maksymalnym wysunięciu go z ramy. Pod żadnym pozorem nie wolno go przekraczać nawet o centymetr! Grozi to wypadkiem, uszkodzeniem ramy, a w najlepszym wypadku całkowitym zniszczeniem wspornika. Rowerzysta musi mieć możliwość optymalnego wyprostu kolan. Tak naprawdę do optymalnej wysokości siodełka trzeba niestety dojść metodą prób i błędów.
Praktyczne pomiary:
Wsiądź na rower, niech pomocnik przytrzyma cię za kierownicę tak, żebyś się nie przewracał na boki. Na pedałach oprzyj pięty, przekręć pedałami do tyłu, jeżeli w momencie obracania stawy kolanowe prostują się, a jednocześnie nie przesuwasz pośladków z jednej na drugą stronę siodełka oznacza to, że jest ono ustawione na prawidłowej wysokości.
Zmierz długość nogi od podłoża do krocza. Jeżeli szukasz rozmiaru roweru górskiego wynik w centymetrach należy pomnożyć przez współczynnik 0,57. Jeżeli próbujesz dobrać wielkość ramy szosowej, to mnóż przez współczynnik 0,67. Jeżeli ma to być rower trekkingowy - 0,63. Uzyskany wynik to rozmiar w centymetrach. Ponieważ rozmiary rowerów górskich podawane są zazwyczaj w calach, należy wykonać jeszcze jedno dzielenie, tym razem przez 2,54.
Ponadto przygotowaliśmy dla Państwa sugerowane rozmiary ram wg. ogólnej klasyfikacji:
ROWERY SZOSOWE, CYCLOCROSS, GRAVEL Dopasowanie ramy przekłada się na ergonomię i możliwość pełnego wykorzystania potencjału rowerzysty. Wysokość ramy musi zapewniać dostateczny dystans pomiędzy górną rurą ramy a kroczem. Ma on pozwolić na bezpieczne zeskoczenie z pedałów bez przykrych konsekwencji.
WZROST w cm |
Wielkość ramy Singlespeed w cm |
Wielkość ramy Triathlon w cm |
---|---|---|
155-160 cm | 47-49 cm | 46-48 cm |
160-165 cm | 49-51 cm | 47-49 cm |
165-170 cm | 51- 53 cm | 48-50 cm |
170-175 cm | 53-55 cm | 50-52 cm |
175-180 cm | 55-57 cm | 52-55 cm |
180-185 cm | 57-60 cm | 55-57 cm |
185-190 cm | 60- 62 cm | 57- 60 cm |
190-195 cm | 62-64 cm | 60-62 cm |
od 195 cm | od 64 cm | od 62 cm |
ROWERY TREKKINGOWE to rowery, w których głównym celem jaki przyświeca konstruktorom podczas ich tworzenia jest maksymalny komfort podczas jazdy. Z tego powodu rozmiar ramy powinien być większy, dając optymalna sylwetkę rowerzyście.
WZROST
|
RAMA
|
|
CM
|
CALE
|
CM
|
152 - 162 |
17"
|
43
|
167
|
18"
|
46
|
172
|
19"
|
48
|
175
|
20"
|
51
|
177 i < |
21"
|
53
|
ROWERY MTB
WZROST
|
RAMA
|
|
CM
|
CALE
|
CM
|
152
|
14"
|
36
|
157
|
15"
|
38
|
162
|
16"
|
41
|
167
|
17"
|
43
|
172
|
18"
|
46
|
175
|
19"
|
48
|
177
|
20"
|
51
|
182
|
21"
|
53
|
ROWERY GÓRSKIE Z PEŁNĄ AMORTYZACJĄ
FULL SUSPENSION MTB
WZROST
|
RAMA
|
|
CM
|
CALE
|
CM
|
162
|
16"
|
41
|
167
|
17"
|
43
|
172
|
18"
|
46
|
175
|
19"
|
48
|
177
|
20"
|
51
|
182
|
20"
|
51
|
187 i < |
21"
|
53
|
ROWERY DZIECIĘCE – nie ma nieomylnej i szybkiej metody określania rozmiaru ramy/roweru dla najmłodszych adeptów dwóch kółek. Jeśli dziecko przyjmuje na rowerze komfortową pozycję, nie jest nadmiernie wyciągnięte do przodu, swobodnie kontroluje rower czyli jest w stanie bez trudu sięgnąć hamulców i skręcać bezpiecznie kierownicą i CO NAJWAŻNIEJSZE sięgnąć swobodnie podłoża piętami podczas zsiadania z roweru, oznacza to, że dany rozmiar roweru jest odpowiedni.
Bardzo kuszący dla rodziców jest zakup większego roweru z nadzieją, iż dziecko "urośnie do rozmiaru roweru", pamiętajmy jednak, że jazda na zbyt dużym rowerze, dla dziecka trudnym do kontrolowania jest dla niego uciążliwa, a przede wszystkim niebezpieczna.
Sugerowane rozmiary ram rowerów dziecięcych z podpórkami stabilizującymi (na podst. ogólnie przyjętych norm wg średnich parametrów dziecka w określonym przedziale wiekowym)
WIEK
|
ROZMIAR
|
|
LATA
|
RAMA
|
KOŁO
|
2 - 4 |
|
12"
|
3 - 5 |
|
14"
|
4 - 6 |
|
16"
|
5 - 8 |
11"
|
20"
|
5 - 8 |
12"
|
20"
|
5 - 8 |
13"
|
20"
|
Sugerowane rozmiary ram rowerów dziecięcych bez podpórek stabilizujących
WIEK |
ROZMIAR
|
|
LATA
|
RAMA |
KOŁO
|
4 - 6 |
|
16"
|
5 - 8 |
11"
|
20"
|
5 - 8 |
12"
|
20"
|
5 - 8 |
13"
|
20"
|
7 - 12 |
14"
|
24"
|
7 - 12 |
15"
|
24"
|